Tutustuimme sosiaalityön johtamiseen ja johtamisen
haasteista sosiaalityössä, josta kirjoitimme raportin Tanskan opintomatkaa
varten. Opintomatkalla ei tullut selkeästi esille Tanskan sosiaalityön
johtaminen ja sen haasteet. Tuomme esille omia näkökulmia, joita havaitsimme
opintomatkan aikana. Havainnot eivät tuo ilmi Tanskan sosiaalityön johtamisen
haasteista, vaan siitä mitä positiivista on Tanskan
sosiaaliturvajärjestelmässä. Mielestämme sosiaaliturvajärjestelmän laatu kertoo
myös siitä, minkälainen sosiaalityön johtajuus Tanskassa on.
Opintomatkalla saimme hieman tutustua Tanskan
sosiaalijärjestelmään tutustumalla Slagelsin Multihusetin ja Jobcenterin
toimintaan sekä keskustelimme sosiaalityön opiskelijan kanssa palveluista,
etuuksista ja sosiaaliturvasta. Näiden pohjalta saimme hieman käsitystä, että
Tanskalla on kattava sosiaaliturvajärjestelmä. Tanskan sosiaaliturvajärjestelmä
rahoitus on verovaroista, kuten Suomessa. Tanskan kansalaiset ovat oikeutettuja
hoitoon ja taloudelliseen tukeen. Havainnoimme, että Suomessa ja Tanskassa
tuetaan kansalaisia eri elämäntilanteissa. Suomessa ja Tanskassa on mahdollista
saada tarpeenmukaisia etuuksia ja palveluita, kuten työkyvyttömyysetuudet ja
perhe- etuudet.
Suomen ja Tanskan etuuksissa on eroavaisuuksia, kuten
etuuden määrässä. On huomioitava maan hintataso. Sosiaalityön opiskelijan
mukaan Tanskassa yksin asuva opiskelija voi saada noin 1300euroa kuukaudessa,
kun Suomessa reilu 200 euroa. Havainnoimme Nordisk eTax sivuilta, että
Tanskassa on pienempi veroprosentti, kuin Suomessa.
Pohdimme, onko Tanskan sosiaaliturvajärjestelmällä enemmän
käytettävissä rahoitusta, koska jo etuudet vie suuren osa varoista. Tanskalaisen
opiskelijan kanssa keskusteltuamme havainnoimme, että Tanska panostaa hyvin
ennaltaehkäisevään työhön ja panostaa kansalaisten työllistymiseen.
Jotta Suomessa voitaisiin kehittää kansalaisten hyvinvointia
tulisi mielestämme rakenteellista sosiaalityötä lisätä. Tällä tarkoitetaan
sitä, että viranomaisten tulisi lisätä tiedon välittämistä muille viranomaisille.
Rakenteellisen sosiaalityön lisäämisen perustana ovat sosiaalialan
asiantuntemuksen hyödyntäminen kunnan toiminnoissa sekä muiden
palveluntuottajien keskuudessa.
Rakenteellisen sosiaalityön päämääränä on toimia
luottamuksen arvoisena yhteiskuntapoliittisena toimijana, jolloin on
ensiarvoisen tärkeää rikkoa yksilötyön normeja ja ehkäistä syrjäytymistä
paikallisen toimijuuden näkökulmasta. Luottamuksen hankkiminen on hyvin
tärkeässä roolissa ja sen saamiseksi työtä tehdään jämäkällä osaamisella ja
tiedon tuottamisena. Tietoa yhteiskunnallisillepäättäjille välitetään
asukkaiden arkea koskevista asioista. Tietoa rakeenteellisen sosiaalityön
lisäämiseen voivat olla esimerkiksi sosiaalisten vaikutusten arviointi,
sosiaalinen raportointi, verkostomainen vaikuttaminen ja sosiaalinen media. Aikuissosiaalityön
tekijä voi vaikuttaa asiantuntijana ja toimia yhteistyössä erilaisissa
verkostoissa. (THL 2017.)
Suomessa on säädetty aktiivimalli työttömyyden
vähentämiseksi, mutta miten se toimii Tanskassa? Löysimme aiheeseen erittäin
mielenkiintoisen artikkelin, jossa verrataan Suomen ja Tanskan eroja
työttömyydestä ja heihin liittyneestä ajatustavasta. Tanskassa työtöntä
kohdellaan inhimillisesti. Suomessa tapaat harvoin TE-toimiston virkailijan,
kun taas Tanskassa jokainen työtön tavataan heti työttömyyden alussa. Paikalla
ovat usein sekä työttömyyskassan että Suomen TE-toimistoa vastaavan Jobcenterin
edustaja. Asiakkaan kanssa käydään haastattelu, jossa käydään tarkasti läpi
työttömän velvollisuudet ja samalla suunnitellaan tulevaisuutta. Kohtaaminen on
dialogista ja säännöllisesti tapahtuvaa sekä työttömäksi jäänyttä henkilöä
tavataan usein. Tuettua työtä, työharjoittelua ja koulutusta on työttömille
asiakkaille tarjolla runsaasti. Palveluita suunnitellaan tiiviissä yhteistyössä
alueen yritysten kanssa ja heidän tarpeita huomioiden.
Tanskassa korkean työttömyyden kääntöpuolena ovat palvelut,
jotka eivät jätä työtöntä yksin, mutta eivät myöskään rauhaan. Tanskan mallin
olennaisena osana on aktiivisuus. Työtöntä henkilöä kohdellaan kuitenkin
inhimillisesti. Asiakkaan henkilökohtaisessa suunnitelmassa huomioidaan hänen
tilanteensa ja mahdollisuudet työn hakemiseen. Jos asiakas unohtaa saapua
sovittuun tapaamiseen, hän ei saa välittömästi pitkää karenssi, kuten Suomessa
vaan hänellä on mahdollisuus korjata tilanteensa esimerkiksi seuraavana päivänä
ja menettää näin ollen vain yhden päivän toimeentulon. Tanskasta voisi syytä
ottaa mallia myös meille Suomeen, positiiviseen kannustamiseen ja työttömän
henkilön inhimilliseen kohteluun, emmekä vain pohtia uusia ”rangaistusmalleja
”. (Kansan uutiset 2018.)
Peurajärvi ja Tikkanen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti